✅ از Linkedin آقای arash hosseini #مهندسی_سیستم
ادامه و لینک در نظرات پست
با سلام خدمت دوستان این قسمت آخرین پست به عنوان بخش مقدماتی از مهندسی سیستم است در طی این 10 پست گذشته سعی من بر معرفی مهندسی سیستم به صورت خلاصه بود . پست های بعدی در زمینه های متفاوتی خواهد بود تا دوره های جدید مهندسی سیستم رو مجددا شروع کنم .
مهندسی سیستم بخش دهم :
ادامه چرخه حیات سیستم :
فاز خروج سیستم :
این فاز شامل فعالیت های مورد نیاز برای خروج سیستم از چرخه عملیاتی است. بسیاری از سیستم ها ممکن است برای فروش، واگذاری، ذخیره یا غیر فعال شدن مستقر گردند. خروج سیستم همچنین ممکن است به اصلاح و احیای محیطی نیاز داشته باشد تا مکان یا منطقه خروج سیستم به حالت طبیعی خود بازگردد.
چرخه های حیات درون چرخه ای دیگر :
حال که مفاهیم پایه مربوط به چرخه حیات سیستم را متوجه شدیم، می توانیم تمرکز را بر روی چگونگی قرارگیری سیستم در حوزه کاری سازمان قرار دهیم.
فهم جنبه های گوناگون سازمانی چرخه حیات سیستم :
هر سیستم، محصول یا خدمتی به عنوان دارایی از یک سازمان یا سیستم سطح بالاتر می باشد که خود دارای چرخه حیاتی است. این سیستم یا محصولات ممکن است دارای سیستم ها و محصولات سطح پائین تری باشند که خود دارای چرخه حیات سیستمی هستند. فرض کنید یک کاربر مقادیری از یک محصول یا سیستم، از جمله نسخه های مختلفی را داشته باشد، کاربر ممکن است تصمیم بگیرد یک محصول خاص یا گروهی از محصولات را جایگزین کند. برای مثال یک خط هوایی ممکن است تصمیم به تغییر خط پرواز یک هواپیما یا تغییر کامل یک خط هوایی را در یک بازه زمانی مشخص بگیرد. هر هواپیما که دارای چرخه حیات اختصاصی خود است، بخشی از یک مجموعه بزرگتر هوانوردی یا یک خط هوایی می باشد که خود دارای چرخه حیات مخصوص به خود می باشد. شکل پیوست نمایانگر این مطالب می باشد. حالا سازمانی را در نظر بگیرید که در طول زمان دستخوش تغییرات و توسعه قرار گرفته، از منظر تاریخی می توانیم مشخص کنیم که یک کسب وکار به صورت موجودیت 1 بوجود آمده است که در طول زمان با توسعه بیشتر به موجودیت 2 تغییر ماهیت داده است. اگر ما چرخه حیات موجودیت سازمان 2 را در نظر بگیریم ممکن است به خطوط کسب وکاری متفاوتی که در طول زمان توسعه پیدا کرده اند دست یابیم. که در هر خط کسب و کاری مدل های محصولی می بینیم که در نسخه های مختلف رو به پیشرفت و توسعه هستند. این توسعه تا زمانی ادامه پیدا می کند که سازمان تصمیم به خارج کردن محصول از خط تولید خود می نماید.
کاربرد چرخه حیات سیستم :
توسعه در سطوح مختلف بیان شده می تواند به عنوان مثال در سطح محصول بنا به دلایل ذیل باشد :
· شکست محصول
· افزایش هزینه زیاد نگهداری
· پیش بینی اسیب پذیری در مقابل تهدیدات سیستم
· فاقد سطح خاصی از قابلیت یا عملکرد برای برآوردن نیازهای پیش بینی شده سازمانی
حال ارتباط این موضوع مهندس سیستم چه چیزی است ؟ به عنوان مهندس سیستم شما باید در موارد ذیل مطلع باشید :
· خطوط کسب و کاری مورد علاقه کاربران
· موقعیت ها، مشکلات یا مسائلی که به یک خط کسب و کاری اشاره دارد.
· ماموریت های که کاربر برای پشتیبانی از آن خط کاری انجام می دهد.
· توانمندی های مورد نیاز برای پشتیبانی از فضای راه حل در زمان حال و آینده
· کمبودها یا موقعیت هایی که در سیستم، محصول یا خدمت جاری وجود دارد و شما یا سازمان شما با صرفه هزینه توان رسیدگی به محدودیت ها با تکنولوژی، سیستم یا محصول جدید را داشته باشد.