از Linkedin آقای arash hosseini #مهندسی_سیستم لینک در نظرات پست
مهندسی سیستم بخش پنجم:
فصلی جدید :
نقش های سیستم و ذی نفعان
هر سیستمی در جهان هستی دارای مقصود و ماموریتی می باشد. به بیان دیگر، هر سیستمی یک دلیل وجودی برای هستیش در ارتباط با دیگر سیستم ها دارد . بیشتر سیستم های دست ساخته بشر به سمت مشارکت و دریافت نقش ها، ماموریت ها و اهداف سازمان مالک خود هدایت می شوند. هر سیستم نقش و بازی در مجموعه سیستم های مالک خود می پذیرد. مسیر موفقیت سیستم های دست ساخته در رسیدن به موفقیت در سازمان به اینکه چقدر خوب مشخص، طراحی، توسعه، یکپارچه، تائید، بررسی، عمل و پشتیبانی شده اند. در این مورد نیاز به منافع مقرری است که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از طریق اثربخشی عملیاتی نتایج ماموریت، کارایی دریافت شده و خروجی اهداف سیستم انسان هایی را متاثر نماید. ما به این افراد به عنوان ذی نفعان سیستم اشاره می کنیم. ابتدا به تعاریف پایه بپردازیم :
کاربر نهایی : فرد یا سازمانی که به صورت مستقیم از منافع خروجی یا نتیجه یک سیستم، محصول یا خدمت بهره مند می گردد.
ذی نفع : فرد یا سازمانی که منافع از پیش تعیین شده ای (دوستانه، رقابتی، یا متخاصم) در خروجی تولید شده از یک سیستم در انجام ماموریت تعیین شده اش دارد.
کاربر سیستم : فرد یا سازمانی که یک سیستم، محصول یا خدمت یا لوازمش را در جهت انجام دادن یک کار یا ماموریت هدفمند بکار می گیرد. برای مثال یک سیستم حمل و نقل شهری رانندگان و اتوبوس ها را برای جابجایی افراد از نقطه ای به نقطه دیگر به کار می گیرد. راننده اتوبوس و مسافران در دسته بندی کاربر قرار می گیرند.
نقش های سیستم سازمانی : سیستم های سازمانی نقش هایی را بازی می کنند که نمایان گر جایگاه آنها در چارت ماموریت ها و اهداف دامنه کسب وکاریشان می باشد. به عنوان مثال سیستم های قضایی که وظیفه و نقش داوری افراد، سازمان های کوچک و بزرگ در انطباق با قوانین، اساسنامه ها، آئین نامه ها، احکام و سیاست ها را بازی می کنند یا سیستم حمل و نقل که مشتریان و کالاها را قادر به جابجایی در امنیت از یک نقطه به یک نقطه دیگر در روی زمین، دریا، آسمان و فضا یا ترکیبی از آنها می نماید یا سیسم آموزش که امکانات آموزشی برای افزایش دانش و مهارت افراد را برای ایفای نقش مفیدتر در جامعه، مهیا می سازد
زمینه نقش سیستم :
هر سیستم دست ساخته ای، عملیات ها و کارهایی در جهت ماموریت خود برای دستیابی به اهداف و نتایج خاص مبتنی بر عملکرد برای حمایت از مشتریان، کاربران و ذینفعان خود انجام می دهد. اگر این سیستم ها را بررسی کنید شما به دو نقش همزمان و زمینه ای سیستم می رسید یک نقش ماموریتی سیستم و یک نقش پشتیبانی سیستم .
این نقش ها با سیستم هایی ایفا می شوند که به آنها کارهایی از جنس ارائه محصول یا خدمت برای رسیدن به اهداف عملکردی تخصیص داده شده است. برای مثال ماموریت شاتل فضایی ناسا رسیدن به دست آوردهای مختلف علمی است. ذکر این نکته مهم بنظر می رسد که ممکن است کاربر مالک این سیستم باشد یا تحت قرارداد با سازمانی دیگر، سیستمی را بکار گرفته باشد. نقش های سیستم های پشتیبانی برای اطمینان از عملکرد سیستم های دارای ماموریت است که آماده هدایت و کمک به انجام کارهای محوله و انجام نگهداری و آموزش های پیرو می باشد. به عنوان مثال سیستم های مامور یک خط هوایی، هواپیما و گروه پروازی می باشند که هدف آنها انتقال امن و راحت مسافرین و بارها در میان شهرها می باشد. نقش های پشتیبانی سیستم های خطوط هوایی شامل باربر، مکانیک، تجهیزات پشتیبانی زمینی و موارد دیگر که در مسیر پشتیبانی از نقش سیستم های ماموریتی عمل کرده و هواپیما را برای یک پرواز امن، سوخت رسانی مرتب و بارگیری و تخلیه بار و مسافران، آماده می نماید.
حال این سوال مطرح می گردد که نقش های سیستمی سازمان چگونه به مهندسی سیستم ارتباط پیدا می کنند ؟